کد مطلب:25352
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
چرا ميگويند حضرت عيسي(7) هماكنون زنده است؟
برخي آيات قرآن دلالت دارند كه حضرت مسيح(7) كشته نشده و خداوند او را به آسمان برده است. همچنان كه خداوند ميفرمايد: «وقولِهِم اِنّا قَتَلْنَا المَسيحَ عيسَي ابنَ مَرْيَمَ رَسولَ اللهِ وَ مَا قْتَلُوهُ وَ مَا صَلَبُوهُ ولَكِن شُبِّهَ لَهُمْ...»(128) و نيز ميفرمايد: «اِذْ قَالَ اللهُ يَعيسَيََّ اِنّيِ مُتَوَفِّيِكَ وَ رَافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذيِنَ كَفَرُوا...»(129) (بياد بياوريد) هنگامي كه خدا به عيسي فرمود: من تو را برميگيرم و به سوي خود ميبرم و از كساني كه كافر شدند پاك ميسازم.
آنچه در تفسير نمونه(130) مطرح شده اين است كه:
دو آية فوق دلالتي بر مرگ عيسي(7) ندارد. البته عدّهاي تصور كردهاند كلمة «مُتِوَفِّيكَ» از مادة «وفات» به معناي مرگ گرفته شده است. در حالي كه توفّي بر وزن (ترقّي) از مادة «وفي» به معناي تكميل كردن چيزي است. و اگر عمل به عهد را هم وفا گويند; به خاطر تكميل كردن و به انجام رسانيدن آن است. و نيز به همين دليل اگر كسي حق خود را به طور كامل از ديگري تحويل بگيرد عرب ميگويد: «توفي دينه» يعني طلب خود را به طور كامل گرفت. در آيات قرآن نيز «توفي» به معناي «گرفتن كراراً» استعمال شده مانند آية زير كه مسألة خواب به عنوان «توفي روح» مطرح شده است: «و هو الذي يتوفاكم باليل و يعلم ما جرحتم بالنهار(131) ; او كسي است كه روح شما را در شب برميگيرد و از آنچه روز انجام ميدهيد آگاه است.»
البته «توفّي» در جايي هم به معناي «مرگ» استعمال شده، حقيقتاً به معناي مرگ نيست; بلكه به معناي «تحويل» گرفتن «روح» ميباشد.
بنابراين با توجه به آنچه گفته شده; آية 55 سورة آل عمران چنين ميشود; خداوند ميفرمايد: اي عيسي تو را برميگيرم و به سوي خود ميبرم و اين معنا عين حيات عيسي است نه مرگ او.
پاورقي:
-128 نسأ، آية 157.
-129 آل عمران، آية 55.
-130 آيتالله مكارم شيرازي (حفظهالله)، تفسير نمونه، ج 2، ص 431 و 430 و ج 4، ص 198.
-131 انعام / آيه 60.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.